Наглядачі. Рецензія на незграбний фолк-горор Ішани Найт Ш’ямалан

Автор: Валерiй Мирний

В український прокат вийшов фільм Наглядачі — повнометражний художній дебют Ішани Найт Ш’ямалан — доньки того самого М. Найт Ш’ямалана, який зняв Шосте відчуття, Знаки та нещодавній Стукіт у двері.

Разом із тим, перед нами спроба фолк-горору із ірландською специфікою, навмисними чи ні відсиланнями до батьківських робіт та нечітко сформульованими висновками. В своєму дебюті Ішана Найт Ш’ямалан взяла на себе забагато й провалилась.

Відео дня https://www.youtube.com/watch?v=PFHvUkAPG6Y&t=1s

1. Сюжет

Наш час. 28-річна Міна живе в якомусь ірландському містечку та працює у зоомагазині. Вона явно незадоволена своїм життям. Про це можна зробити висновок, помітивши, що в дівчини немає друзів, рідну сестру вона також ігнорує, а ще іноді вдягає перуку та йде в бар чіпляти чоловіків, прикинувшись американкою.

Одного дня бос Міни в зоомагазині дає їй завдання відвести папугу з одного кінця країни замовнику в інший. Навігатор прокладає шлях через великий лісовий масив. В Ірландії є ліси, тому дівчина просто собі їде, нічого не підозрюючи, аж поки її машина не глохне прямо посеред хащів. Телефон несподівано підморгує кельтськими символами та помирає слідом за автівкою.

Коли стає зовсім моторошно, повз Міну пробігає сива бабця та кличе дівчину за собою сховатися в дивному будинку з великим панорамним вікном. В будинку вже живуть двоє. Виходити з нього вночі заборонено, бо ліс насправді належить якимсь вурдолакоподібним створінням.

@2024 Warner Bros. Entertainment Inc. Фото: @2024 Warner Bros. Entertainment Inc.

2. Виконання

У М. Найт Ш’ямалана три доньки. Молодша Ішана намагається стати режисеркою. Старша Салека — співачкою й, враховуючи, що їй вже 28, а ми про неї не чули, виходить в дівчини також не дуже. Третя мудро не лізе в шоу-бізнес. Принаймні поки що. Взагалі проблема непотизму в поп-культурі, тобто занадто легкого, безбар'єрного становлення в професії дітей талановитих батьків — в українській реальності це називається кумівством — вирішується доволі просто. Якщо в дитини виходить добре, то хай собі працює. Врешті-решт ми ж любимо Софію Копполу.

Якщо ж не виходить, то стягнення буде жорсткішим ніж зазвичай. Й у Ішани Найт Ш’ямалан не вийшло. Вона набивала руку, працюючи режисеркою другої знімальної групи на двох останніх проєктах батька: дуже непоганих фільмах-алегоріях Час та Стукіт у двері, й зняла аж шість епізодів популярного й знову ж таки батьківського серіалу Дім з прислугою.

@2024 Warner Bros. Entertainment Inc. Фото: @2024 Warner Bros. Entertainment Inc.

Й перші 40 хвилин фільму Наглядачі нагадують й про Час, де герої подорожують у невідоме, й про Дім з прислугою із його замкнутим таємничим простором. Про Стукіт у двері Наглядачі не нагадують, бо той фільм занадто добрий для цих порівнянь. Та в будь-якому випадку видно, що найкраща частина дебюту Ішани запозичена у батька. В неї вийшло не так химерно, без несподіваних технічних прийомів (камера в останніх фільмах М. Найта робить дива), але, якщо б цей початковий рівень сторітеллінгу зберігся й у другій половині фільму, то це був би добрий фолк-горор класу Б. Невибагливий, неоригінальний, втім, розважальний.

Та, коли батькові прийоми закінчилися, й в історії замайоріла точка неповернення, за якою вже треба робити щось своє, вести сюжет самотужки, Ішана стрімко посипалася. Зникла загадковість, найбанальніші здогадки щодо сюжету почали виправдовуватись, художня література перетворилась на сентиментальний перелік фактів.

@2024 Warner Bros. Entertainment Inc. Фото: @2024 Warner Bros. Entertainment Inc.

В основі фільму Наглядачі лежить однойменний популярний роман жахів А.М. Шайна і, якщо уявити режисерку як оповідачку, яка сидить біля вогнища й переказує нам чужу казку, то першу частину ми слухали заінтриговані, бо оповідачка не поспішала, створюючи атмосферу, а в другій наче згадала, що часу залишилося мало, скоро світанок й почала монотонно бубоніти решту сюжетних поворотів аж до висновку. Який Ішана чітко так і не сформулювала. «Страшна» розв’язка фільму слугує парасольковою алегорією, під якою режисерка помістила купу повісток: екологічну, транссексуальну, щось про забуте коріння, щось про колоніалізм, але не точно. Щось терапевтичне про втрату, але нудно.

Ішана сама не визначилася, про що її фільм. А це треба було робити ще до того, як розпалювати багаття та збирати слухачів.

@2024 Warner Bros. Entertainment Inc. Фото: @2024 Warner Bros. Entertainment Inc.

На додачу ось це буботіння, ось ця різка монотонна зміна темпу створює ефект довшого фільму: Наглядачі йдуть годину сорок, втім, таке враження, що всі дві, якщо не більше.

Квартет чудових акторів, яких взяла в свою стрічку Ішана, були готові грати сюжет про людей, які потрапили в міф. В даному випадку ірландський. Й знову ж таки її батько зробив кар'єру на історіях про людей, які потрапили в міф. Ішана ж, судячи зі всього, не зовсім розуміє, як міфи працюють. Як мінімум ці сюжети, що ширяють в повітрі, не потрібно так жорстко заземляти о реальність.

@2024 Warner Bros. Entertainment Inc. Фото: @2024 Warner Bros. Entertainment Inc.

Наглядачі — вердикт NV

5/10

Винесемо за дужки відповідь на питання: «Чи дали б Ішані Найт Ш’ямалан гроші на фільм ще й за таким сценарієм, який вона написала самотужки, та з таким кастингом, якщо б в неї було інше прізвище?». Дали. Вийшло погано. Висновок тут один: можливо, режисерці, яка ще не вміє мислити великими формами, треба було почати з короткого метру.

Наглядачі

The Watchers

2024 рік

США

Режиссер — Ішана Найт Ш’ямалан

В головних ролях: Дакота Фаннінґ, Олвен Фуер, Джорджина Кемпбелл, Олівер Фіннеґан та інші.

Читайте також: Що дивитись у кіно. Три захопливі прем'єри тижня — добірка кінооглядача NV Читати далі